Shantyfestival Westerkwartier

zaterdag 13 mei 2023 tijdens de
Jaarmarkt centrum Grootegast
Abel Tasman Koor - Sebaldeburen
Op 21 oktober 2023 vieren we ons 25 jarig bestaan en in dit jubileumjaar willen we weer het Shanty Festival Westerkwartier organiseren. In 2020 moest het helaas afgelast worden i.v.m. de coronapandemie.
Ons koor telt momenteel nog steeds ca. 50 leden, zangers, muzikanten en enkele ondersteunende leden. De laatst genoemden ondersteunen ons koor in het bijzonder bij promoties tijdens festivals, fotografie, geluidstechniek en heel belangrijk; de bediening van de bar in ons dorpshuis bij de repetities.
Een opbouwploeg, bestaand uit een aantal fanatieke zingende leden, slepen onze aanhangwagen gevuld met de muziekinstallatie e.d. zo nodig door het gehele land.
Shantykoor Almere
Een stad zonder eigen historie maar wel met een haven in de oude Zuiderzee. En het heeft al sinds 2001 een shantykoor. Het telt maar liefst 50 zangers en muzikanten en staat onder leiding van dirigent Michael Elia. Naast de vele optredens die ze verzorgen, organiseren ze jaarlijks een "sfeervol shantyfestival tijdens het evenement "Deining in Almere Haven".
Shantykoor Aan Lager Wal     Hurdegaryp

Het koor is opgericht in 2000  in het kader van de manifestatie Frylân 2000
Het is vanaf het begin zeer succesvol met een gemiddelde van 30 optredens per jaar. Zo naderen ze dus zo langzamerhand het magische aantal van 500 optredens tijdens hun bestaan.
Het 20 jarig jubileum werd hen door de neus geboord door Corona, maar niet kapot te krijgen zoals ze zijn, vieren ze dit met hun 22½ jarig bestaan dit jaar.

De Compagnonsvroulu      Oosterwolde
 Het Waterkantkoor De Compagnonsvroulu is opgericht in 2001.
Ze hebben 32 zangeressen, 3 accordeonisten en dwarsfluitist als ondersteuning. Hun dirigent is Martin van den Hurk.Hun naam is ontleend aan de vaart die voor een deel van Oosterwolde stroomt, de Opsterlandse Compagnonsvaart. Deze is in 1830 gegraven om  turf  te vervoeren. De beroepsvaart is verdwenen maar de pleziervaart proviteert er nu met volle teugen van.
De Kolksluuszangers - Zwartsluis
De Kolksluuszangers hebben 35 zangers en het grootste deel van hen bestaat uit mensen die schipper zijn geweest. Ze bestempelen zichzelf als een "Schipperskoor".
Zwartsluis ligt aan het Zwartewater en heeft altijd binding met het water gehad.
De leiding van het koor is in handen van dirigent Marinus Schoonewille.
Ze zingen graag oude zeemansliedjes, levensliederen en liedjes over de IJssel en de Zuiderzee.
Het koor organiseert hun Shantyfestival tijdens het meerdaagse festijn
"Zwartsluis onder zeil".
De Peijesjongers - Drachten
Dit koor is opgericht in 2000 en telt ca. 50 leden waaronder accordeonisten en een gitarist.
Naast shanties, zeemansliedjes enz. zingen ze ook liedjes die binding hebben met de Friese cultuur.  Het koor is genoemd naar de laatste speelman van de Friese Wouden, Peije Rasp. Hij trok met zijn trekzak langs de dorpen tot in het Westerkwartier.